PERKEMBANGAN KAUNSELING ISLAM MENURUT IMAM AL-GHAZALI
Pengenalan
Setiap
manusia di dunia ini pasti tidak akan lari dari ditimpa pelbagai masalah dan
musibah. Hal ini kerana, setiap manusia dididik dan dibesarkan dalam suasana
yang berbeza. Oleh yang demikian, perlunya seseorang untuk mendengar dan menyelesaikan
permasalahan ini. Individu ini haruslah seorang yang pakar dalam bidang
kaunseling.
Kaunseling
menurut Blocher (Shertzer & Stone, 1974) adalah proses interaksi yang
menggerakkan pemahaman yang bermakna, terhadap diri dan persekitaran, menghasilkan
pembentukan dan/atau penjelasan matlamat dan nilai untuk tingkah laku masa
depan.
Hansen, Ressberg dan Cramer (1994) memberikan
definisi kaunseling sebagai “counseling is a process that helps people learn
about themselves, their environment, and ways to handle their roles and
relationship”.
Hassan Langgulung (1990) telah mendefinisikan
kaunseling sebagai satu proses pembelajaran psiko sosial pengajaran dan
pembelajaran yang berlaku dalam bentuk bersemuka antara seorang yang pakar
dalam psikologi kaunseling (kaunselor) dan dengan seorang yang lain (klien).
Di Malaysia, Lembaga Kaunselor Malaysia (Akta
Kaunselor Malaysia 1998) mendefinisikan kaunseling sebagai salah satu proses
sistematik untuk membantu perhubungan berdasarkan prinsip-prinsip psikologi
yang dilaksanakan oleh kaunselor berdaftar mengikut kod etika kaunseling untuk
mencapai satu perubahan, kemajuan dan penyesuaian yang akan berterusan
sepanjang hayat klien.
Dalam era globalisasi kini, ramai pengamal
kaunseling berpegang teguh pada teori-teori barat yang secara jelas dan nyata
telah mengamalkan ajaran sekularisme. Sekularisme membawa maksud memisahkan
agama daripada kehidupan. Hal ini sangat bertentangan dengan ajaran Islam yang
dibawa oleh junjungan mulia Nabi Muhammad SAW.
Pada zahirnya, tokoh-tokoh kaunseling barat
merupakan daripada keturunan Kristian, Yahudi dan Nasrani. Contohnya seperti
Sigmund Freud, Alfred Adler dan sebagainya. Teori-teori yang diperkenalkan
mereka langsung tidak menerapkan unsur-unsur ketuhanan yang mana unsur tersebut
merupakan unsur terpenting dalam jiwa manusia.
Islam amat melarang fahaman sekularisme ini
kerana ianya menafikan status agama Islam yang syumul iaitu agama yang
menyeluruh dari pelbagai sudut. Islam merupakan satu-satunya agama yang
diiktiraf oleh Allah SWT. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT di dalam surah
Ali-Imran ayat ke-19 yang bermaksud:
“Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam”.
“Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam”.
Berdasarkan
hadith Nabi Muhammad SAW yang telah direkodkan oleh Imam Al-Bukhari, Baginda
SAW telah bersabda yang bermaksud:
“Pada masa akan datang, tidak mustahil orang-orang Islam mengikuti cara hidup orang Yahudi dan Kristian. Malah apabila mereka masuk ke lubang biawak sekali pun, orang-orang Islam mengikut mereka apabila tidak berhati-hati”.
“Pada masa akan datang, tidak mustahil orang-orang Islam mengikuti cara hidup orang Yahudi dan Kristian. Malah apabila mereka masuk ke lubang biawak sekali pun, orang-orang Islam mengikut mereka apabila tidak berhati-hati”.
Dalam
bidang kaunseling, Islam mempunyai seorang tokoh yang begitu hebat dan terkenal
seantero dunia. Beliau ialah Abu Hamid, Muhammad bin Muhammad al-Ghazali atau
lebih dikenali dengan nama Imam al-Ghazali.
Biografi
Nama sebenar ialah Abu Hamid, Muhammad bin Muhammad al-Ghazali. Beliau dilahirkan dan dibesarkan di Tus, iaitu sebuah kampung di Khorasan, Iran hyang bersempadan di Turkiministan dan merupakan seorang ahli dalam bidang falsafah. Beliau dilahirkan pada tahun 450 H (1058 M). Al-Ghazali mempunyai pengaruh besar dalam dunia Islam melalui tulisan-tulisan beliau yang begitu tinggi nilai intelektual. Beliau berkesempatan memperoleh ilmu melalui kurikulum di Nishapur dan Baghdad serta meningkat tinggi sebagai seorang profesor di Universiti Nizamiyah di Baghdad. Universiti Nizamiyah mempunyai reputasi tinggi di zaman Keemasan Islam (Golden Age). Menjadi murid kepada dua orang guru yang terkenal iaitu Imam al-Haramyn al-Juwayni dan al-Abu al-Qasim al-Jurjani khususnya dalam bidang Ilmu Kalam.
Al-Ghazali
mengembara menuntut ilmu ke Syria, Makkah dan Madinah sebelum kembali ke
Baghdad dan Tus. Selepas beberapa tahun dalam bidang pengajaran, al-Ghazali
kemudiannya memberi tumpuan kepada bidang Tasawuf dan melakukan proses
transformasi diri sehingga melalui tahap penghayatan dan amalan kerohanian yang
cukup tinggi dan ini boleh difahami melalui karya-karya beliau khususnya dalam
kitab “Ihya’ Ulumuddin”. Oleh kerana terdapat tendensi di kalangan
sebahagian ahli falsafah yang mula mengagungkan karya-karya ahli falsafah Greek
dan meninggalkan sumber al-Quran dan al-Sunnah, al-Ghazali melihat keperluan
untuk membetulkan keadaan dan mengelakkan konflik di kalangan umat Islam dari
berterusan.
Al-Ghazali
merupakan seorang intelektual Islam yang pintar, mempunyai pandangan yang
tajam, idea yang bernas, kuat ingatan dan seorang ilmuan Islam yang mampu
menanggapi makna yang halus dan sukar difahami oleh orang lain. Beliu merupakan
seorang yang berdisiplin dalam menuntut ilmu dan bersungguh-sungguh sehingga
akhirnya beliau mampu menghasilkan karya sendiri. Kelebihan yang dimiliki oleh
Imam al-Ghazali ini akhirnya meletakkan beliau sebagai intelektual Islam yang
unggul di zamannya (Imam Al-Ghazali 1988:25)
Imam
al-Ghazali menghabiskan masanya dengan al-Quran, mendirikan solat, berzikir,
bergaul dan berbincang dengan para penuntut ilmu dan ulama di zamannya. Cara
hidup yang demikian diteruskannya sehingga akhir hayatnya dengan pengakhiran
yang baik. Di saat akhir hayatnya, beliau menumpukan kepada mengkaji Hadith
Sahih Bukhari dan Sahih Muslim. Dukacitanya, beliau tidak sempat menyempurnakan
kajiannya dalam pengkajian dua kitab tersebut. Imam al-Ghazali akhirnya
meninggal dunia pada hari Isnin 14 Jamadi Akhir tahun 505 H (1111 M) di Tus.
Jenazahnya disemadikan di makan Ath-Thabirin, berdekatan dengan makam
Al-Firdausi, seorang ahli syair yang masyhur (Norfadilah 2004:20)
Kaunseling
Menurut Imam Al-Ghazali
Imam
al-Ghazali menggunakan pendekatan kaunseling berdasarkan sifat-sifat manusia.
Firman Allah Taala yang
bermaksud:
“Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan
berwasiat (nasihat-menasihati) dengan kebenaran dan berwasiat dengan kesabaran”
(Al-Quran,Al
Ashr.103:3)
Teori Kaunseling Imam
Al-Ghazali muncul atas dasar sifat – sifat manusia. Kedatangan teori Imam Al-
Ghazali sekali lagi memberi impak yang positif kepada kaunseling menurut
perpektif Islam. Teori Kaunseling Imam Al-Ghazali tidak banyak menggunakan
haiwan ataupun manusia sebagai role-model dalam mengaplikasikan teori
yang dicipta oleh beliau. Bagi teknik kaunseling islam yang betul iaitu hikmah,
nasihat yang baik, perbincangan yang baik, taqwa, taubat, tafakur, mengerjakan
solat dan berdoa. Buku ataupun hujah – hujah yang di keluarkan oleh Imam
al-Ghazali banyak terdapat dalam kitab
ihyak ululmuddin. Dalam masa yang sama pendekatan Imam al- Ghazali banyak
diguna pakai dalam bidang ilmu tasawwuf. Sebagai satu contoh pendekatan yang
diguna pakai oleh Imam al-Ghazali dapat dilihat melalui ayat tersebut:
Ayat ini juga menjelaskan
bahawa salah satu pendekatan penggunaan teori yang digunakan pakai oleh Imam
al-Ghazali. Ayat ini jelas menunjukkan bahawa teori Imam al-Ghazali dapat
menerapkan nilai-nilai kesabaran yang
tinggi.
Konsep manusia menurut
Imam Ghazali dapat dikaji dari segi unsur kerohanian yang terdiri daripada
qalb, roh, nafs dan ‘aql. Imam Al Ghazali di dalam kitab Ihya’ telah mengutarakan
teori manusia berdasarkan ayat Al-Quran dalam surah Sad ayat 72 :
“Kemudian apabila Aku
sempurnakan kejadiannya(manusia),serta Aku tiupkan padanya roh dari
(ciptaan-Ku)…”
Manusia yang diciptakan
Allah s.w.t memiliki unsur-unsur rohaniah iaitu qalb, roh, nafs, dan ‘aql.
Imam Al-Ghazali menegaskan bahawa manusia adalah makhluk yang kompleks,
kebendaan, sayangkan kehidupan dan kepandaian manusia suka memuaskan estetika
dan benda-benda yang cantik, di samping itu manusia mempunyai roh Ilahi yang
bertentangan dengan nafsu itu. Manakala dalam bukunya Kimyatus Sa’adah
menerangkan bahawa manusia yang menentang hukum-hukum Allah s.w.t adalah akibat
tiadanya pengetahuan dan kegagalan memahami erti kehidupan.
Imam Al-Ghazali menegaskan
bahawa manusia memang berkebolehan untuk mencapai taraf malaikat dengan suluhan
ilmu dan boleh juga jatuh tersungkur lebih rendah dari taraf haiwan jika
terpengaruh dengan kemewahan dan kemarahan. Malah beliau menekankan kepentingan
ilmu dalam membantu memberi kesedaran tentang hakikat dirinya yang tinggi, suci
dan murni.
Di samping itu Al-Ghazali
turut membicarakan tentang pelbagai sifat manusia di dalam kitab Ihya’ iaitu
sifat jahat, sifat haiwan, sifat syaitan dan sifat malaikat. Keempat-empat
sifat ini memang ada pada jiwa manusia. Tindakan yang mulia menyucikan serta
membawa nur pada jiwa sementara tindakan jahat dan membawa dosa mengotorkan
jiwa sehingga hilang nurnya. Jesteru, huraian Imam Al-Ghazali cukup jelas
bahawa manusia memang ada kecenderungan untuk meningkatkan hakikat dirinya yang
suci bersih. Namun manusia juga akan terjerumus ke lembah yang lebih rendah
dari haiwan. Ilmu dan tindakan yang mulia adalah penting untuk menyucikan diri
manusia.
Imam al-Ghazali
menggariskan tingkahlaku manusia berasaskan kepada surah Al-Hujurat ayat 15 :
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang-orang yang benar”.
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang-orang yang benar”.
Hujjatul Islam Abu Hamid
al-Ghazali memainkan peranan penting dalam sejarah perkembangan cabang-cabang
ilmu pengetahuan dan hubungannya dengan bidang Psikologi. Menurut Dr. Abdul
Hameed Al-Hashimi professor dalam bidang Psikologi daripada King Abdul Aziz
University, Al-Ghazali merupakan tokoh yang memperkenalkan kajian tentang
pemikiran manusia atau kajian tentang
tingkah laku. Hanya selepas lima abad kemudian seorang professor dari
Jerman yang bernama Rodold J. Clenues yang menggunakan terminalogi ( psikologi
) dalam kajian tentang pemikiran manusia.
Imam al-Ghazali mempunyai sumbsangn yang besar
dalam pembangunan modal insan dalam kalangan jiwa umat manusia baik pada zaman
belaiu mahupun pada zaman moden ini. Pelbagai kaedah telah diperkenalkan serta
dijelaskan dengan begitu mendalam tentang ilmu-ilmu agama yang bersangkutan
dengan bidang Psikologi dan kaunseling.
Antara
sumbangan-sumbangan beliau dalam perkembangan kaunseling Islam termasuklah
penerangan mengenai jiwa manusia, nafsu, akal, roh, bagaimana manusia
menjadikan hidupnya tenteram dan sebagainya. Jika dilihat kepada perbezaan
pendekatan teori yang dilaksanakan dalam kaunseling antara Imam al-Ghazali
dengan tokoh-tokoh Barat, secara jelas dapat ditentukan bahawa teori yang di
bawa oleh Imam al-Ghazali merupakan teori yang terbaik kerana berpandukan
kepada dua sumber utama dalam Islam, al-Quran dan al-Hadith.
Hal ini amat diyakini kerana junjungan mulia
Muhammad SAW pernah bersabda yang bermaksud: “Aku tinggalkan kamu dengan dua
perkara, nescaya kamu tidak akan sesat selagi mana kamu berpegang teguh pada
kedua-duanya, iaitulah al-Quran dan Sunnahku”.
Perbezaan
Teori Kaunseling Imam Al Ghazali Dengan Teori Barat.
TEORI AL –GHAZALI
|
TEORI BARAT
|
Teori Al Ghazali banyak berunsurkan kepada kasih sayang.
|
Menggunakan teori yang diasakan oleh mereka sendiri
|
Menggunakan pendekatan Al-Quran sebagai panduan menasihati antara satu
sama lain
|
Berpandukan kehidupan mereka sendiri
|
Teori AL Ghazali menasihat dari segi rohani dan jasmani
|
Tidak berpandukan pada apa-apa panduan.
|
Boleh menasihati antaranya penyakit psikateri.
|
Tidak sepenuhnya
|
Kebimbingan Al
Ghazali Perpektif Islam
Agama
adalah hubungan manusia dengan pencipta.Ia adalah Fitrah manusia sejak daripada
azali lagi.Allah taala berfirman”
“Apabila siap sempurnnya ,makaku tiup kan roh(ciptaan ku)”
(Surah An Najam ayat 32)
Mengikut
apa yang dicatatkan dalam teori kaunseling menurut Imam al Ghazali iaitu:
·
Peka dengan tahap pemikiran dan
perasaan klien
·
Tidak memaksa
·
Menjaga maruah
·
Mengikut keperluan dan
keutamaan
·
Bersopan santun tetapi tegas
·
Iklas semata-semata kerana
Allah Taala
Apa yang dinyatakan dalam karya
imam al-Ghazali adalah iaitu terdapat dalam
pernyataan Allah yang berfirman:
“Seru manusia ke jalan tuhan mu dengan hikmah dan
pengajaran yang baik dan berdialoglah dengan mereka baik.”
(Surah Al Nahli ayat 32)
(Surah Al Nahli ayat 32)
Refleksi Daripada
Teori Kaunseling Menurut Imam Al Ghazali
Antara yang ditulis dalam imam Al ghazali iaitu:
Ø
Apa yang saya terima dari?
Ø
Apa yang saya beri kepada?
Ø
Apa kesusahan dan kepayahan
yang cetuskan?
Persoalan yang dinyatakan
diatas merupakan persoalan yang dapat dikaitkan dengan teori imam al ghazali.Masalah ini yang wajib
diketahui oleh semua bakal kaunselor iaitu aspek spiritual dan fizikal tidak
dapat dipisahkan .Sebagai contoh:
1.Nyawa yang berkaitan dengan
jasad atau pun organisma yang dapat dilihat kesanya seperti bernafas dan
pergerak nadi.
FAKTOR MEMPENGARUHI PERSONALITI MENURUT IMAM AL-GHAZALI
Imam al-Ghazali pula meletakan lima faktor yang boleh
mempengaruhi pembangunan akhlak seseorang, iaitu:
(1) Tazkiyyah
al-Nafs atau pembersihan jiwa
(2) Mujahadah atau melawan hawa nafsu
(3) Melazimi amalan kebaikan
(4) Membuat sesuatu yang bertentangan dengan akhlak yang
buruk
(5) Muraqabatullah atau pengawasan diri terhadap Allah
SWT (al-Ghazali, 2003:10).
Pertama, Tazkiyyah al-Nafs atau pembersihan jiwa.
Dari sudut bahasa, tazkiyyah bermaksud penyucian, pembersihan, dan penyuburan
diri serta penyingkiran segala bentuk perkembangan yang tidak dikehendaki dan
segala perkara yang tidak baik (Ansari, 1983:10). Dari segi istilah, tazkiyyah
mengandungi makna suatu usaha gigih dan bersungguh-sungguh untuk membersih dan
menyucikan diri seseorang manusia dari sifat-sifat buruk dan keji (mazmumah)
yang menjadi penghalang kepada penyuburan akhlak mulia (mahmudah) seseorang
insan (Ansari, 1983:11). Seterusnya, penyucian diri itu diikuti dengan usaha
pengisian dan perhiasan diri supaya proses tersebut menjadi lebih sempurna
(Ansari, 1983:11; dan Zarrina Sa’ari, 2007).
Justeru, dapat difahami bahawa tazkiyyah melibatkan
proses usaha dan kesungguhan seseorang insan dalam menyelesaikan konflik antara
baik dan buruk yang wujud dalam jiwanya atau nafs (Zarrina Sa’ari, 2007). Jiwa
atau nafs dalam Bahasa Arab, dan dalam Bahasa Inggeris disebut sebagai
soul,secara umumnya boleh difahami sebagai suatu jirim halus yang bergerak
memberi kekuatan kepada kehidupan dan perasaan serta kehendakkehendak yang ada
pada diri manusia (Al-Jurjani, 2000:239). Firman Allah SWT (Subhanahu
Wa-Ta’ala) dalam Surah al-Baqarah (2:235) bermaksud:
“Ketahuilah! Sesungguhnya Allah
mengetahui apa yang terdapat di dalam jiwa kamu (anfusikum), maka hendaklah
kamu berhati-hati” (dipetik oleh
al-Ghazali, 2003).
Kedua, Mujahadah
atau melawan hawa nafsu. Mujahadah
adalah melawan hawa nafsu semaksima mungkin sifat mazmumah (buruk dan keji)
agar ia menjadi stabil dan dapat diarahkan kepada pembinaan peribadi yang
luhur. Imam al-Ghazali memberi perhatian yang sangat mendalam untuk
melakukan mujahadah yang berterusan
berteraskan kekuatan jiwa yang jitu untuk menghadapi sifat mazmumah tersebut
berdasarkan keluasan ilmu pengetahuan dan pengendalian yang berhikmah serta
tahap kesabaran yang tinggi (al-Ghazali, 2003:71).
Ketiga, Melazimi amalan kebaikan. Membentuk
keperibadian insan adalah melakukan amal kebaikan secara konsisten dan
berterusan. Setelah melakukan mujahadah, ia perlu disusuli dengan melakukan
kebaikan secara berterusan agar ia membentuk suatu kebiasaan yang akhirnya
menjadi tabiat kehidupannya. Asas kepada aspek ini adalah melakukan ibadah
khusus seperti solat, puasa, zakat, dan haji; di samping melakukan kebaikan
terhadap sesama manusia, alam, dan haiwan (al-Ghazali, 2003:77).Solat mampu menyediakan
diri secara teratur dalam tempoh tertentu untuk ditunaikan. Puasa melahirkan
jiwa yang luhur, yang dibentuk dan dilentur sepanjang sebulan bagi menghadapi
cabaran bulan-bulan seterusnya. Haji pula adalah klimaks kepada pembentukan
rohani dan pengorbanan manifestasi kepada ibadah yang dilakukan secara kekal
(alGhazali, 2003:77).Imam al-Ghazali menegaskan bahawa langkah utama dalam
menggerakkan potensi ini adalah menanamkan kecintaan kepada Allah SWT
(Subhanahu Wa-Ta’ala) dalam jiwa manusia. Dengan erti kata lain, keghairahan
untuk melakukan kebaikan adalah atas dorongan danrangsangan, kerana ingin
mendapatkan keredaan Allah SWT semata-mata. Justeru, setiap insan akan sentiasa
bermotivasi untuk melakukan kebaikan, sama ada amalan zahir atau sembunyi. Ia
meyakini dan menghayati bahawa Allah SWT memiliki sifat-sifat kesempurnaan yang
sentiasa mengawasi pergerakan dan perlakuan semua makhluk-Nya (al-Ghazali,
2003:77-78).
Keempat, Membuat sesuatu yang bertentangan dengan
akhlak yang buruk. Membuat sesuatu yang bertentangan dengan akhlak yang
buruk adalah seperti bersikap sabar daripada sifat marah, amanah daripada
khianat, syukur daripada sombong, pemurah daripada kedekut, bodoh daripada
belajar, malas daripada rajin, dan lain-lain lagi (al-Ghazali, 2003:77-78).
Kelima, Muraqabatullah atau Pengawasan diri terhadap
Allah SWT. Imam al-Ghazali menyatakan bahawa muraqabatullah adalah
merasakan diri diawasi oleh zat yang menjaga dirinya dan menumpukan perhatian
yang bersungguh-sungguh kepada-Nya (al-Ghazali 2003:495). Muraqabatullah memberi kesan yang positif
kepada pembangunan akhlak. Ini kerana ia adalah salah satu cara yang efektif
untuk seseorang individu sentiasa mengingati Allah SWT dalam setiap perkara,
sama ada bersifat fizikal, cara berfikir, perasaan, atau jiwa. Ia merangsang jiwa
agar sentiasa waspada kerana Allah Maha Memerhati, Maha Melihat, dan Maha
Mengetahui segala rahsia yang tidak dapat dijangkau oleh pandangan kasar
manusia atau bisikan hati yang tersimpan dalam dada manusia (al-Ghazali, 2003:496).
AN-NAFS MENURUT IMAM AL-GHAZALI
Nafs atau jiwa ini merupakan suatu hasrat yang
mencetuskan nilai-nilai kekuatan pada diri seseorang insan bagi mencapai naluri
kemahuannya. Setiap yang dihasilkan melalui amal perbuatan merupakan lukisan
kehidupan yang bermula dari suatu perasaan yang mengalir dalam jiwa untuk
diterjemahkan menjadi kenyataan melalui perbuatan, kerana perbuatan manusia
biasanya menurut acuan hasil dari perasaan jiwa yang terpendam di dalam hati.
Atau dengan kata lain, jiwa ialah suatu bentuk ukiran pemikiran dan cita-cita,
sama ada yang baik mahupun buruk terkandung di dalam hati. Al-Qur’an al-Karim
banyak memberikan inspirasi kepada manusia berkenaan nafsu ini (Zarrina Sa’ari,
2007)
Menurut Imam al-Ghazali (2003), ada 3 faktor utama yang
boleh mempengaruhi personaliti seseorang, iaitu nafsu, hati, dan akal. Mengenai
nafsu-nafsu (tabii keinginan) ini yang membentuk personaliti berbeza:
(1) Nafsu amarah: Individu yang melakukan sifat-sifat
yang jahat dan rosak
(2) Nafsu mutmainnah: Dapat menahan keinginan nafsu
syahwat dan mencapai ketenangan
(3) Nafsu mardiah: Individu yang lemah-lembut dalam
tuturkata, menerima kehendak dan
ketentuan Allah SWT dan bersyukur, serta merasa puas dengan apa yang ada
(4) Nafsu kamilah: Hanya diperoleh oleh para Rasul yang
mempunyai sifat kesempurnaan.
Mengenai hati atau rohani manusia berpusat kepada naluri
rasional. Sejauh mana hati menghayati risalah Allah SWT akan dapat menentukan
kualiti hati individu. Terdapat tiga jenis hati yang membentuk personaliti yang
berbeza:
(1) Hati qalbun:
Belum kukuh dengan tuntutan agama dan memerlukan akal untuk memandu ia bertindak
(2) Hati faadun: Hati individu yang sudah ada keyakinan
terhadap risalah Allah SWT
(3) Hati lubbun: Hati yang kukuh dapat melahirkan cetusan
hati yang rasional dan ikhlas untuk membimbing akal.
Manakala mengenai akal, ianya merupakan anugerah Allah
SWT kepada manusia, kerana keupayaan intelek yang membolehkan manusia berfikir
secara rasional. Terdapat tiga jenis akal yang membentuk personaliti berbeza:
(1) Akal biasa: Percaya pada apa yang dilihat dan menolak
perkara yang abstrak;
(2) Akal taakul: Menganalisis berdasarkan sebab-musabab,
jenis akal yang sederhana
(3) Akal tadabbur: Berfikir secara ikhlas dan rasional
berpandukan kekuatan iman dan akal.
Kesimpulannya, interaksi antara hati, nafsu, dan akal
amat penting dalam melakukan sesuatu perkara. Apabila akal tadabbur bercampur dengan hati lubbun dan
nafsu mardiah, maka akan dapat melahirkan persoanaliti remaja unggul. Tetapi,
jika manusia mempunyai akal taakul, hati faadun,dan nafsu mutmainnah, maka ia
akan mewujudkan personaliti seimbang. Manakala insan yang mempunyai akal biasa,
hati qalbun, dan nafsu amarah akan ditimpa personaliti yang bercelaru (Zainal
& Wan Hasan, 2009:11).
AL-IRSYAD
AL-NAFSIYY MENURUT IMAM AL-GHAZALI
Perkataan al-irsyad al-nafsiyy secara spesifik memang
tidak terdapat dalam mana-mana penulisan al-Ghazali. Namun perkataan ini ada
dinyatakan secara berasingan. Contohnya perkataan al-irsyad ditemui di tiga
tempat dalam Ihya’ iaitu dalam Kitab al-Amr bi al-Ma‘ruf, Kitab al-Sabr wa
al-Syukr dan Kitab al-Halal wa al- Haram yang disimpulkan maksudnya sebagai
suatu kaedah membimbing, mengajar atau menunjukkan cara menuju ke arah kebaikan
(maslahah / ma‘ruf) atau matlamat mengikut syariat Islam. Perkataan al-nafsiyy
atau spiritual dan kerohanian adalah merujuk kepada empat elemen spiritual
iaitu al-ruh, al-qalb, al-‘aql dan al-nafs yang kesemuanya itu secara jelas
mewakili elemen spiritual manusia.
Justeru itu apabila digabungkan perkataan tersebut,
al-irsyad al-nafsiyy menurut al-Ghazali bermaksud satu kaedah membimbing,
mengajar atau menunjukkan cara menuju ke arah kebaikan (maslahah/ma‘ruf)
berpandukan syariat Islam yang memfokus kepada aspek spiritual manusia
termasuklah al-ruh, al-qalb, al-‘aql dan alnafs. Proses al-irsyad
al-nafsiyy menurut al-Ghazali pula
meliputi pelbagai kaedah yang dapat dirumuskan kepada ma‘rifah al-nafs dan
tazkiyah al-nafs (mujahadah alnafs dan riyadah al-nafs) 7 yang bukan sekadar
menyelesaikan masalah dalam kehidupan manusia malah turut membantu bagi
mencapai kesejahteraan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat (al-sa`adah).
Pendekatan da‘wah al-irsyad al-nafsiyy merupakan salah
satu pendekatan da‘wah yang difikirkan relevan dengan keperluan semasa
masyarakat Islam kerana pendekatan ini menekankan kepada aspek spiritual yang
berusaha membimbing masyarakat ke arah penghayatan rohani. Pendekatan ini juga
wajar diketengahkan kerana masyarakat masa kini bukan sahaja menghadapi masalah
yang datangnya daripada luaran tetapi masalah yang berpunca daripada aspek
dalaman adalah lebih membimbangkan.
Bagi memenuhi keperluan menangani masalah keruntuhan
moral dalam masyarakat yang semakin meruncing, para da‘i wajar mengaplikasikan
pendekatan da‘wah al-irsyad al-nafsiyy dalam kaunseling. terdapat hubungan di
antara da‘wah dan kaunseling. Perkara ini diperjelaskan ketika membincangkan
tentang apa yang disebutnya sebagai kaunseling Islam bahawa dalam
situasi-situasi tertentu, proses kaunseling Islam merupakan satu proses al-amr
bi al-ma‘ruf wa
al-nahy ‘an al-munkar kerana menjadi kewajipan kaunselor member keterangan dan
penjelasan kepada klien bahawa ia tidak boleh melakukan perkaraperkara yang
diharamkan oleh Allah s.w.t dengan menggunakan pendekatan psikologi.
Proses al-amar bi al-ma‘ruf wa al-nahy ‘an al-munkar
adalah antara metode da‘wah dalam usaha menyeru dan mengembalikan manusia
kepada fitrah kejadiannya dengan melahirkan kembali potensi-potensi ‘ubudiyyah
klien agar ia dapat menjalankan tugasnya sebagai khalifah Allah s.w.t di muka bumi
dengan sempurna. Hakikatnya ia bukan sahaja sebagai satu bimbingan, pertolongan
atau nasihat yang bermatlamatkan menyelesaikan masalah klien di dunia ini
semata, tetapi juga untuk kesejahteraan mereka di dunia dan akhirat. Ini jelas
kerana dalam aspek pembangunan insan, Islam menganjurkan pembangunan yang
berteraskan kepada penyucian jiwa (tazkiyah al-nafs) yang dapat memandu manusia
ke arah ketenangan jiwa. Hasil paparan ini dapat dikenalpasti bahawa proses
kaunseling Islam mempunyai hubungan secara langsung dengan pendekatan da‘wah
al-irsyad al-nafsiyy.
SPIRITUAL DALAM KAUNSELING MENURUT IMAM AL-GHAZALI
Dalam konteks perspektif Islam, aspek spiritual atau
al-nafsiyy dilihat sebagai aspek ruhaniah yang melibatkan kombinasi aspek hati,
jiwa, akal dan ruh. Al-Ghazali misalnya dalam menghuraikan maksud
spiritual menjelaskan terdapat empat elemen utama yang mendasari spiritual
setiap insan iaitu al-nafs, al-qalb, al-ruh dan al-‘aql. Menurut beliau lagi
empat elemen inilah yang berperanan dalam menjelaskan hakikat insan yang
mempunyai keupayaan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan. Menurut al-Ghazali
(2000, J.2, h.536) juga, perbincangan mengenai aspek spiritual adalah lebih
fokus kepada hati (al-qalb) kerana hati adalah umpama raja yang menerajui seluruh
anggota badan manusia. Justeru itu, Rasulullah s.a.w menyarankan umatnya supaya
memelihara hati kerana penentuan nilai baik dan buruknya seseorang itu adalah
terletak pada hatinya sebagaimana hadith Rasulullah s.a.w.
عَنْ عَامِرٍ قَالَ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُُ أَلا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلا وَهِيَ الْقَلْبُ
“Sesungguhnya di dalam jasad
manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik maka baiklah seluruh jasad
tetapi jika ia rosak, maka rosaklah juga jasad. Daging yang dimaksudkan itu
ialah hati.” (Hadis riwayat Bukhari)
PENDEKATAN SPIRITUAL DAKWAH
Spiritual dakwah merupakan salah satu teknik atau kaedah
dalam dakwah. Al-Quran telah menggariskan beberapa kaedah yang berkaitan dengan
spiritual dakwah yang merupakan satu pendekatan berkesan bagi menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan aspek kerohanian. Untuk itu, kaedah tazkiyyah
al-nafs, mujahadah al-nafs dan riyadah al-nafs akan diberi penekanan dalam
menghuraikan tentang pendekatan spiritual dakwah ini.
TAZKIYYAH AL-NAFS MENURUT IMAM AL-GHAZALI
Perkataan tazkiyyah berasal daripada bahasa Arab iaitu (زكا ) yang membawa maksud subur atau
bertambahnya pada sesuatu. Jika digunakan untuk manusia, ia membawa erti yang
baik dan jika digunakan pada harta, ia membawa maksud suci dan bersih (Zuridan
2010: 21).
Menurut Zuridan (2010: 21) lagi, tazkiyyah merangkumi tiga
makna utama iaitu:
i.
Islah (Memperbaiki).
ii.
Tathir (Membersihkan).
iii.
Tanmiyyah (Menyuburkan).
Menurut al-Ghazali, tazkiyyah al-nafs bermaksud
membersihkan jiwa dari segala kemusyrikan dan cabang-cabangnya, merealisasikan
kesuciannya dengan tauhid dan cabang-cabangnya serta menjadikan nama-nama Allah
yang baik sebagai akhlaknya. Semua ini melalui contoh teladan daripada
Rasulullah s.a.w (Said Hawa 2001: 173).
Ibnu Taimiyyah pula mendefinisikan tazkiyyah al-nafs
sebagai tarbiyyah (pendidikan) hati dan penyuburannya dengan sifat sempurna dan
kebaikan. Iaitu dengan mencapai sesuatu yang bermanfaat dan mengelakkan sesuatu
yang memudaratkannya. Proses tazkiyyah al-nafs adalah dengan melakukan kebaikan
dan meninggalkan kejahatan atau membuang kejahatan dan menambahkan kebaikan
(Zuridan 2010: 23).
Menurut Said Hawa (2001: 2) pula, tazkiyyah al-nafs
adalah misi penyucian hati dan jiwa dari sebarang kecacatan. Keberkesanannya
akan nampak pada perilaku ketika berinteraksi dengan Allah s.w.t dan makhluk
yang lain serta dalam pengendalian tingkah laku yang sesuai dengan perintah
Allah s.w.t.
Tazkiyyah al-nafs juga secara umumnya bermaksud
pembersihan, penyucian dan penyuburan jiwa yang amat sesuai digunakan untuk
merawat jiwa yang tidak tenang dan gelisah. Ia merupakan usaha gigih dan
bersungguh-sungguh untuk membersihkan dan menyucikan diri manusia dari sifat
yang rendah dan hina serta buruk dan keji (Mohd Sulaiman 1992: 220).
Kesimpulannya, tazkiyyah al-nafs adalah satu istilah yang
diberi penekanan dalam membangunkan aspek spiritual dan kerohanian Islam yang
merujuk kepada usaha yang gigih dan tekad untuk membersihkan diri manusia
daripada segala sifat yang mazmumah kepada sifat yang mahmudah.
RIYADAH AL-NAFS MENURUT IMAM AL-GHAZALI
Al-Ghazali menyatakan, riyadah al-nafs pula merupakan
latihan jiwa secara beransur-ansur menuju ke arah kebaikan sehingga dapat
menghiasi hati serta mengindahkannya dengan sifat mahmudah untuk menghampirkan
diri kepada Allah s.w.t (Salasiah 2010: 46). Menurut al-Ghazali lagi, riyadah
al-nafs dapat dibahagikan kepada beberapa aspek antaranya memantapkan iman,
mempertingkatkan ibadah dan mengamalkan sifat-sifat mahmudah.
Riyadah al-nafs merupakan satu usaha yang dipenuhi dengan
kesukaran, namun ianya menghasilkan impak yang positif di mana jiwa menjadi
benci kepada sifat tercela serta gigih melaksanakan sifat terpuji pada jangka
waktu yang panjang sehingga disebabkan kebiasaan ia menjadi sifat yang mudah
baginya (Al-Ghazali 2000: 87).
Penggunan konsep riyadah al-nafs ini bermakna seseorang
yang ingin menyucikan hati dan jiwa, perlu kepada amalan kebaikan yang boleh
menghiasi jiwa seterusnya mengindahkan diri dengan tingkah laku yang baik.
Antara sifat-sifat terpuji yang perlu dihiasi dalam proses tazkiyyah al-nafs
adalah seperti ikhlas (al-ihklas), benar (al-sidq), zuhud (al-zuhd), berserah
(al-tawakkal), cintakan Allah (mahabbatullah), berharap (al-raja’), bersyukur
(al-syukr), redha dan pasrah (al-rida), taubat yang berterusan (al-taubah
al-mustamirrah) serta sifat-sifat yang seumpama dengannya (Sulaiman 1992: 220).
Hasil kajian
mendapati bahawa riyadah al-nafs menurut al-Ghazali yang merangkumi
perbincangan tentang memantapkan keimanan, mempertingkatkan ibadah dan
mengaplikasikan sifat-sifat mahmudah ada diimplementasikan dalam sesi
kaunseling yang dikendalikan oleh kaunselor-kaunselor. Ini menjelaskan bahawa
terdapat keperluan untuk mengaplikasikan riyadah al-nafs menurut al-Ghazali
dalam kaunseling bagi memantapkan lagi perkhidmatan kaunseling yang diberikan.
MUJAHADAH AL-NAFS MENURUT IMAM AL-GHAZALI
Al-Ghazali menyatakan mujahadah al-nafs merupakan usaha
untuk berjuang dan melawan nafsu secara bersungguh-sungguh bagi menghapuskan
segala sifat-sifat mazmumah yang terhasil daripada hasutan syaitan serta
mengosongkan hati dan jiwa daripada selain Allah s.w.t (Salasiah 2010: 45-46).
Mujahadah adalah kata terbitan bagi (جَاهَدَ) yang berasal daripada perkataan (جَهَدَ) yang bermaksud bersungguh-sungguh
atau berusaha sehingga mencapai matlamat Mizan et. al (2011: 120). Konsep
mujahadah adalah penting dan perlu dalam proses tazkiyyah al-nafs, melalui
firman Allah s.w.t:
“Dan orang-orang yang berusaha
dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama kami, sesungguhnya
kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan kami (yang menjadikan mereka bergembira
serta beroleh keredhaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah
adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya” (Al-cAnkabut: 29)
Berdasarkan kepada ayat di atas, Abdullah Nasih cUlwan
(1988) telah menyatakan secara konseptualnya, mujahadah boleh didefinisikan
sebagai usaha yang bersungguh-sungguh untuk mengatasi dimensi negatif yang ada
pada diri. Ia juga tergolong dalam kategori jihad yang secara literalnya
mempunyai makna yang sama. Contoh mujahadah dapat dilihat melalui contoh yang
ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w yang sentiasa memperbaiki ibadat dan
hubungannya dengan Allah s.w.t walaupun baginda sudah terhindar daripada segala
dosa. Manakala bagi kita manusia biasa, konsep mujahadah ini melibatkan
pensucian jiwa dan seterusnya tingkah laku supaya terhindar daripada melakukan
dosa (Mizan Adiliah et. al 2011: 121).
Antara sifat-sifat tercela yang perlu dibersihkan dalam
proses mujahadah al-nafs (al-takhalli) adalah seperti kekufuran (al-kufr),
munafik (al-nifaq), syirik (al-syirk), bangga dan sombong (al-riya’), cintakan
kemegahan (hub al-jah), cintakan kekuasaan (hub al-riyasah), hasad dengki
(al-hasad), kedekut (al-bakhil), terpedaya (al-ghurur), cintakan dunia (hub
al-dunya), mengikut hawa nafsu (ittibac al-hawa) serta sifat-sifat
yang seumpama dengannya (Zakaria 2005: 32).
PRASYARAT MODEL KAUNSELING AL-GHAZALI
Jasa Al-ghazali pada umat Islam mendapat
sanjungan Allah dengan dikurniakan kematian yang baik sebagaimana diceritakan
oleh saudaranya, Syeikh Ahmad. Abu Hamid Al-ghazali meninggal dunia pada hari
isnin, selepas menunaikan sembahyang subuh. Selesai sembahyang subuh, beliau
meminta tolong diambilkan kain kafan dan kemudian menutupi badannya dengan kain
itu dari hujung kaki hingga muka. Dia menghulurkan kedua-dua kakinya dan
menghadapkan wajahnya kearah kiblat. Pada masa itu, beliau menghembuskan nafas
terakhir.
Kesungguhan beliau membersihkan semula jalan
islam yang dibina oleh Nabi Muhammad daripada segala maksiat, perkara mungkar,
munafik serta kufur sewajarnya dihargai. Beluai memudahkan umat Islam melalui
jalan menuju keredhaan Allah. Mempelajari dan menghayati sejarah hidup Nabi
Muhammad penting bagi memudahkan kefahaman dan penghayatan ajaran Islam
sebagaimana yang disarankan oleh al-Ghazali. Bak kata pepatah, “tak kenal maka
tak cinta”. Ia juga salah satu kaedah mendidik hati supaya “mesra” dengan
sunnah Rasulullah dan berusaha mengamalkannya sedikit demi sedikit sehingga
sebati dalam kehidupan. Semakin ramai umat Islam yang kembali mengamalkan
sunnah, sudah pastilah masyarakat menjadi semakin mantap.
Hati adalah peneraju kehidupan manusia sama
ada ke arah kebaikan ataupun keburukan. Apabila baik hati individu, nafsunya
menyukai perkara-perkara baik. Akalnya pula merencanakan cara menjayakan
kebaikan itu dan roh menjadi tenang. Sebaliknya, jika rosak hatinya, nafsunya
cenderung ke arah kejahatan, akal merencanakan segala perkara mungkar dan roh
menjadi tidak tenang. Keadaan ini terpancar pada air muka dan perwatakan
individu itu. Oleh itu, kaunselor yang menggunakan model ini perlu mengetahui
sifat-sifat mahmudah dan mazmumah serta cara melatih diri mengamalkan
sifat-sifat mazmumah. Kaunselor memainkan peranan membantu klien menyedari kesalahannya dan mahu segera bertaubat.
Langkah berikutnya adalah belajar bersabar
sentiasa konsisten supaya dapat membantu diri bagi menuju kabaikan. Kemudian,
ia diikuti dengan menjaga adab bagi setiap perbuatan dengan mengikut sunnah
Nabi Muhammad seperrti adab makan, berpakaian, berkawan dan sebagainya. Faktor
halal haram juga perlu dijaga sama ada daripada daripada segi makanan, pakaian
ataupun perbuatan kerana ia memberi kesan kepada hati. Hati pula perlu dididik
supaya sentiasa mensyukuri nikmat Allah sama ada yang berupa kebaikan ataupun
musibah.
Pada masa yang sama, klien perlu diberi
kesedaran berkenaan sifat-sifat mazmumah yang ada pada dirinya dan perlu
berusaha bersungguh-sungguh meninggalkannya. Bahaya lidah seperti mengumpat,
mencela, bercakap kosong, bercakap besar, bergurau senda melampau, menyanyi
yang melalaikan, mengejek, berdusta, membuka rahsia orang, bersumpah palsu,
berbohong dan sebagainya perlu dielak. Ia sebaiknya diganti dengan membanyakkan
zikir, bercakap sekadar perlu dan mengelakkan diri bergaul dengan orang yang
buruk akhlak.
PENGURUSAN MARAH MENURUT IMAM AL-GHAZALI
Defenisi marah menurut pemahaman Imam al-Ghazali adalah
elemen yang terdapat dalam hati manusia. Selain daripada itu marah juga boleh
diibaratkan api di dalam sekam. Di samping itu, secara umumnya kemarahan juga
dikenali sebagai sifat yang membawa keburukan, namun begitu pada situasi yang
berlainan, sifat kemarahan itu boleh dieksploitasi secara positif. Namun begitu
berbagai-bagai defenisi tentang sifat marah tetapi kesemua defenisi tersebut
menjurus kepada pengertian yang hampir sama.
Selain itu, Imam al-Ghazali telah membahagikan golongan
manusia dengan sifat atau darjah kemarahan kepada tiga golongan iaitu golongan
pertama, golongan yang tidak mempunyai sifat marah, golongan kedua ialah
golongan yang mempunyai sifat marah yang ekstrem dan golongan yang terakhir
sekali menurut Imam al-Ghazali ialah golongan yang mempunyai darjah kemarahan
yang sederhana. Golongan pertama menurut Imam al-Ghazali dikenali sebagai
golongan yang lemah. Beliau memetik kata-kata Imam asy-Syafi’i iaitu:
“ Mereka yang tidak boleh marah adalah seperti keldai.
Mereka yang hilang kekuatan marahnya adalah manusia yang tidak bijak”
Imam al-Ghazali manambah lagi, Allah menyayangi
sahabat-sahabat r.a. yang bersikap lemah lembut terhadap sesame Mukmin dan
bersikap keras terhadap golongan Kuffar dan Munafiq dengan fiman-Nya yang
bermaksud :
“Muhammad Rasulullah; dan orang
yang bersamanya bersikap keras terhadap orang kafir, dan sebaliknya berkasih
sayang sesama sendiri. Engkau melihat mereka rukuk dan sujud, dengan mengharap
limpah kurnia (pahala) dari tuhan mereka serta mengharapkan limpah
keredhaan-Nya. Tanda keimanan mereka terdapat pada muka mereka dari kesan
sujud. Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat
mereka di dalam Kitab Injil pula seperti pokok tanaman yang mengeluarkan
tunasnya, lalu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat lalu ia tegap berdiri
di atas batangnya dengan keadaan yang mengagumkan orang yang menanamnya, kerana
ia hendak jadikan orang kafir merana dengan perasaan marah. Dan Allah telah
menjanjikan kepada orang yang beriman dan beramal salih dari mereka, keampunan
dan pahala yang besar.”
(al-Quran. al-Fath 48: 29)
Dalam satu ayat yang lain pula Allah menyeru Nabi
Muhammad supaya menentang dan bersikap keras terhadap orang-orang kaffir dan
munafik dengan fiman-Nya yang bermaksud:
“Wahai Nabi, berjihadlah
menentang orang kafir dan munafik, dan bertindak keras terhadap mereka. Dan
(sebenarnya) tempat mereka ialah Neraka Jahanam, dan itulah seburuk-buruk
tempat kembali”. (al Quran.
al-Tawbah 9: 73)
Menurut Imam al-Ghazali sikap keras ini terhasil daripada
kemarahan yang digunakan ketika menentang musuh-musuh Islam. Kemarahan yang
dieksploitasi ketika berjuang menentang musuh-musuh Islam khususnya dalam jihad
adalah antara keperluan elemen marah dalam Islam. Kemarahan ketika menentang
musuh-musuh Islam dibolehkan supaya ia boleh menerbitkan sifat berani dan penuh
semangat. Walaubagaimanapun, sifat marah itu hendaklah digunakan atas dasar
kerana Allah semata-mata. Marah kerana atas dasar Allah dalam konteks berjihad
di atas adalah marah kerana mereka merupakan musuh Islam dan bukan kerana
persengketaan peribadi. Di samping itu, menurut Imam al-Ghazali lagi, kemarahan yang melampau (dan tidak pada
tempatnya) adalah berbahaya kerana seseorang itu yang mempunyai sifat marah
yang melampau berkemungkinan akan kehilangan pertimbangan akalnya dan agamanya
selain kehilangan pertimbangan memilih sesuatu perkara itu samaada baik mahupun
buruk. Manusia ini juga berkemungkinan kehilangan kebebasan dirinya kerana
terikat dengan sifat marahnya, sifat marahnya (yang melampau itu) akan
membelengu tindak tanduknya ketika itu dan jenis kemarahan ini dilarang dalam
agama Islam.
Di samping itu, menurut keterangan Imam al-Ghazali di
atas, sifat marah yang positif adalah marah yang berpunca dari akal yang waras
( intelektualiti ) dan agama atau berasaskan prinsip-prinsip agama. Manakala
kemarahan yang negetif adalah yang berasaskan nafsu dan syaitan iaitu kemarahan
yang negatif boleh membawa kepada sikap negatif lain sebagai contoh boleh
menimbulkan kebencian dan dendam. Antara situasi ataupun sessuatu perkara yang
memerlukan elemen marah ialah ketika menentang musuh-musuh islam, khasnya
jihad. Selain itu, dalam konteks luar jihad pula, seperti suasana moden
sekarang, elemen kemarahan boleh digunakan untuk menyuntik keberanian dan
semangat menangkis serangan anasir asing terhadap islam. Dalam konteks jihad,
kemarahannya kepada musuh mestilah berlandaskan kepada kemarahan sikap
musuh-musuh itu yang menentang agama Islam dan sifat kemarahan itu bukan di
sebabkan di atas keperibadian semata-mata. Sebagai contoh yang boleh di
ceritakan iaitu sikap yang dipamerkan Saidina Ali Bin Abi Talib r.a. dalam satu
peperangan yang di beri nama Khandaq atau Ahzab. Situasi itu berlaku terjadi
apabila seorang musuh Islam tersebut meludah ke muka Saidina Ali semasa beliau
ingin membunuh musuh islam tersebut. Saidina Ali r.a. dengan tiba-tiba
memberhentikan dan membatalkan hasrat ingin membunuh musuh tersebut. Pada masa
itu juga musuh islam tersebut menayakan kepada Saidina Ali r.a. kenapa tidak
membunuhnya. Antara lain jawapan Ali r.a. ialah ketika musuh tersebut
meludahnya, Ali r.a. berasa marah dan jika beliau membunuh musuh tersebut
ketika itu, beliau kan membunuh kerana kepentingan dirinya ( marah terhadap
perbuatan meludah musuh itu ) bukan kerana Allah.
Situasi kedua pula yang memerlukan elemen marah apabila
berlaku berhadapan dengan perkara bertentangan dengan Syariat. Antara contohnya
ialah hadis mengenai reaksi marah Rasulullah SAW terhadap seorang lelaki yang
memakai sutera. Walaubagaimanapun, terdapat juga beberapa hadis yang
menunjukkan Rasulullah SAW tidak marah walaupun berhadapan dengan perbuatan
yang bertentangan terhadap Syari’at. Contohnya, insiden seorang badwi yang
membuang air kecil di dalam. Orang ramai memarahi tindakan badwi tersebut
tetapi Nabi Muhammad SAW menegah mereka sehinggalah ( badwi itu ) selesai
membuang air kecil. Nabi Muhammad SAW menyuruh supaya mengambil sebaldi air
lalu di juruskan ( untuk mencuci kawasan yang terkena air kencing tersebut )
menurut hadis riwayat Bukhari. Dalam insiden ini kita boleh mengambil
pengajaran bahawa walauapapun, kemarahan mestilah dalam keadaan terkawal.
Kesimpulannya yang boleh dibuat dari situasi ini ialah
Rasulullah SAW tidak memarahi badwi tersebut kerana tidak mahu menggangu dia
sedang membuang air dan Rasulullah mengambil kira badwi tersebut yang mungkin
tidak arif tentang adab dan agama. Di samping itu, ekspresi marah juga
diperlukan sebagai satu cara ketika untuk menyampaikan khutbah, pidato atau
ucapan khusnya dalam membincangkan hal agama, khasnya apabila ingin mencegah
kemungkaran dalam khutbah.
Imam al-Ghazali berkata, manusia secara fitrahnya
cenderung untuk menyukai dan tidak menyukai atau membenci sesuatu. Oleh yang
demikian, sifat marah tidak boleh dielakkan. Oleh itu, Imam al-Ghazali telah
membahagikan perkara yang disukai dan tidak disukai kepada tiga aspek dan tiga
aspek tersebut boleh disimpulkan seperti yang pertama iaitu perkara yang
pertama disayangi adalah keperluan asasi peribadi seperti makanan asasi,
pakaian dan kesihatan fizikal. Manakala perkara kedua pula adalah keperluan
asasi ( yang lazimnya disayangi ) seperti pakaian yang cantik dan harta yang
banyak. Perkara yang terakhir sekali adalah sesuatu perkara yang dianggap
istimewa secara bagi sesetengah orang seperti buku bagi cendiakawan dan orang
yang minat membaca. Kemarahan yang disebabkan oleh ganguan, halangan atau
kehilangan tiga aspek di atas mungkin berlaku secara tanpa dirancang. Oleh yang
demikian, kemarahan sebegini dianggap lumrah dan diharuskan selagi terkawal dan
tidak melampau batas Syara.
Walaubagaimanapun Islam tetap menghormati dan memahami
sifat semula jadi manusia sebagai contoh sifat marah ini. Oleh yang demikian,
Islam tidak menyarankan untuk manusia menhapuskannya sama sekali. Menurut
pandangan Imam al-Ghazali, membuang terus sifat marah adalah sesuatu yang
mustahil. Walaubagaimanapun, seperti banyak aspek-aspek lain kehidupan, Islam
menyarankan supaya umatnya bersederhana, mengawal dan menyalurkan kemarahan
pada tempat dan darjah ( kemarahan ) yang bersesuaian. Sebagai contoh dalam
firman Allah yang bermaksud :
“Iaitu orang yang mendermakan
hartanya pada masa senang dan susah, orang yang menahan marahnya, dan
orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan ( ingatlah ), Allah mengasihani orang
yang berbuat perkara-perkara yang baik.” (al-Quran. Ali Imran 3:134)
Berdasarkan penjelasan keperluan dan peranan marah dalam
Islam serta galakan mengawalnya, jelas sekali menunjukkan Islam tidak menyekat
sifat semula jadi manusia iaitu sifat marah. Oleh yang demikian, Islam
menganjurkan umatnya supaya menyalurkan kemarahan apabila perlu dan pada
situasi yang memerlukan sifat marah tetapi dengan syarat tidak melampaui batas
agama.
Matlamat sebenar kita dalam pengurusan sifat marah bukan
untuk menghapuskan terus sifat marah. Marah yang perlu dihapuskan hanyalah
marah yang timbul dari syaitan dan nafsu ataupun sifat marah yang berpunca
daripada unsure negatif ini akan membawa kepada kemarahan yang melampau. Di
samping itu, Imam al-Ghazali telah membahagikan kategori tabiat marah kepada
empat bahagian iaitu yang pertama orang yang marah dan cepat pula hilang
marahnya. Manakala yang kedua pula, orang yang lambat marah dan lambat juga
reda kemarahannya. Yang ketiga, orang yang lambat marah tetapi segera pula reda
kemarahannya. Manakala yang terakhir sekali ialah orang yang cepat marah tetapi
lambat pula reda kemarahannya. Dalam banyak-banyak kategori tersebut yang boleh
dicontohi ialah kategori yang ketiga iaitu orang yang lambat marah tetapi
segera pula reda kemarahannya. Manakala kategori yang tidak baik iailah
kategori yang keempat iaitu orang yang cepat marah tetapi lambat pula reda
kemarahannya. Oleh yang demikian, diharapkan
dengan pengurusan marah yang baik kita tergolong dalam kategori yang ketiga dan
mengelakkan diri dari tergolong dalam kategori yang keempat.
Di samping itu, Imam al-Ghazali pernah menyatakan
beberapa punca utama kemarahan yang boleh disimpulkan di sini sebagai sifat
takbur dan sombong atau ego dalam diri manusia. Antara sikap-sikap yang yang
juga boleh menyubur dan menjurus kepada sifat marah ialah tamak dan terlalu
mengejar nama dan kemasyuran. Imam al-Ghazali memberi cadangan sikap rendah diri,
bersederhana, dan qana’ah (rasa cukup dengan apa yang ada) untuk mengimbangi
sifat-sifat negatif tersebut. Di samping itu, langkah asas mengurus kemarahan
yang baik adalah menerapkan nilai-nilai positif yang dianjurkan oleh Islam
kepada umatnya sebagai contoh bersangka baik, berlemah lembut dan sebagainya.
RUMUSAN MODEL KAUNSELING AL-GHAZALI
Masalah hidup manusia berpunca daripada
dorongan hati dalam pengertiannya yang halus atau ‘non-physical’ ke arah
yang bercanggah dengan peraturan-peraturan Allah ataupun sifat-sifat kenabian.
Hati yang jahat menjadikan akal beroperasi bagi memenuhi cita-cita. Kesannya,
manusia itu memiliki jiwa yang keji dan tingkah lakunya selalu cenderung kearah
kejahatan. Perbuatan-perbuatan mungkar yang dilakukan menjadikan manusia berkonflik
dengan diri sendiri kerana menyalahi fitrah kejadiannya iaitu mengabdikan diri
kepada Allah. Malahan Allah lebih mengetahui segala keperluan makhluknya kerana
dia yang menciptakan. Seluruh ciptaanNya paling sesuai diikuti oleh umat
manusia.
Contohnya, perintah mendirikan sembahyang, ia
adalah keperluan jiwa manusia untuk dekat dan sayangi Allah dan sebagai
membuktikan pengabdian makhluk kepada pencipta. Apabila manusia tidak
melaksanakanya, bererti ia menafikan salah satu daripada keperluan hidup asasi.Dengan
itu , pelbagai masalah dirasakan dalam hidupnya. Gelisah , bimbang dan
ketakutan. JIka Allah tidak memberi panduan kepada manusia cara menyembahnya
menerusi para nabi dan rasul , manusia mencipta cara-cara penyembahan yang
difikirkan sesuai mengikut imaginasi mereka. Manusia terdedah kepada bahaya
menyembah makhluknya yang lain seperti memuja pokok , batu , gunung , bulan ,
bintang , jin , syaitan ataupun ia bertuhankan hati dan dirinya sendiri .
Bagi menolong klien kembali kepada fitrah yang
mengatur hidup mengikut sunnatullah , kaunselor perlu mempunyai ilmu asas
berkaitan denganya . Klien pula perlu bersedia memberikan kerjasama bagi
memudahkan dirinya dibantu menyelesaikan masalah yang dihadapi . Apabila
manusia menjalani hidup mengikut ketetapan syarak, memberikan keutamaan
mengikut cara sepatutnya dan beraklak seperti yang ditunjukkan oleh Nabi
Muhammad , kehidupanya menjadi sejahtera. Walaupun mempunyai masalah sekalipun,
Ia bersifat sementara dan tidak menjadi kronik. Masalah mungkin timbul kerana
kurang ilmu atau lalai.
Secara keseluruhanya , model kaunseling
Al-Ghazali dapat dirumuskan seperti rajah-rajah berikut :
Pengenalan dan Bina Hubungan
·
Bina hubungan
·
Berdoa , berjanji dan bertawakal
·
Bincang konsep-konsep islam ( matlamat
hidup,kewajipan,hokum perlakuan , halal dan haram , sabar dan syukur )
·
Sifat-sifat Allah dan sunnah rasul mengikut
keperluan dan kesesuaian kes .
Mengenal Diri dan Bina Matlamat Hidup
·
Meneroka criteria diri klien yang membawa
kepada masalah berdasarkan pemerhatian , percakapan dan soalan andaian .
·
Membimbing klien membuat muhasabah diri dalam
melaksanakan syariat
·
Klien menyedari kelalaian dan kekurangan yang
ada pada dirinya
Punca dan Jenis Masalah
·
gabungan langkah (1) dan (2) jadi asas
meneroka punca dan jenis masalah .
·
kaunselor dank lien mencapai kefahaman yang
sama mengenai diri dan permasalahan klien
·
Rumusan masalah :
-kefahaman islam
-penghayatan /amalan syariat
Punca dan Jenis Masalah
·
Memperbaiki diri dengan :
-mempelajari ilmu islam
-meningkatkan amalan
-
bertaubat
-berzikir
-berdoa
-menjaga pergaulan
-menjauhi matsiat
-menjaga makan minum
-menjaga pandangan
-menjaga pertuturan
-menjaga daripada penyakit hati seperti sombong , riyak , ujub , dan
takbur .
Penilaian Kefahaman / perlaksanaan .
·
Melihat perubahan klien melalui air muka ,
gerak-geri dan pertuturan daripada segi :
-peningkatan akidah
- memahami diri sendiri
- reda dengan musibah
- keyakinan diri yang tinggi
- melaksanakan tuntutan agama
- takwa dan tawakal .
KESIMPULAN
Al-Ghazali menghuraikan segala masalah ini dapat
dijadikan panduan bagi membimbing klien bagi mengenai masalah keluarga ialah
kitab berkasih-kasihan yang mencakupi tajuk-tajuk kelebihan berkasih sayang dan
persaudaraaan serta hak-hak persaudaraan dan persahabatan. Seterusnya, masalah
disiplin ialah kitab adab berusaha dan mencari kehidupan yang menghuraikan
tentang kelebihan berusaha dan bagaimana memggalakkannya. Selain itu, masalah
sosial ialah kitab hak-hak persaudaraan dan persahabatan rakan sebaya. Di
samping itu, pengurusan masa juga memainkan peranan antaranya kitab ilmu dan
segala hal yang berkaitan pembelajaran.
Model kaunseling berasaskan huraian
sifat-sifat manusia menurut imam Al-Ghazali seperti terkandung di dalam kitab
Ihya’ Ulumuddin adalah langkah awal kearah mengislamkan ilmu kaunseling perkara
ini disarankan oleh al-fariki menyatakan mereka harus membentuk semula
keseluruhan ilmu pengetahuan manusia yang berasaskan visi Islam. Visi Islam
tidak mungkin menjadi satu visi jika ia tidak merupakan satu visi daripada
pelbagai perkara pelbagai perkara iaitu dari kehidupan, iaitu realiti dan
dunia.
Model kaunseling ini memberi asas yang dapat
dijadikan panduan yang mahu menggunakan
pendekatan Islam. Aplikasi yang berterusan dapat memperbaiki
pelaksanaanya secara lebih berkesan
mengikut kesusaian klien dan jenis masalah yang dihadapi .Ia perlu dilakukan
secara berkhikmah sesuai dengan ajaran
islam yang mementingkan akhlak.Oleh itu,segala kemahiran kaunseling perlu
dikuasai terlebih dahulu supaya dapat proses kaunseling dapat dijalankan dengan
menggunakan model pendekatan Islam lebih berkesan.
Benarlah
tentang apa yang diutarakan oleh Zwemmer, seorang tokoh Kristian mengenai
Hujjatul Islam Abu Hamid Imam Al-Ghazali: “Bahawa sesudah Nabi Muhammad SAW,
ada dua tokoh yang besar jasanya menegakkan Islam. Pertama, Imam Bukhari kerana
pengumpulan hadisnya. Kedua, Imam Al-Ghazali kerana Ihya’nya”.
RUJUKAN
1. Psychology And Society In Islamic Perspective (1996), M. G. Husain Ph.D,
New Delhi.
2. Teori Kaunseling Al-Ghazali: Mengenal Ilmu, Sejarah dan Kandungan Al-Quran
(2011), Yatimah Sarmani & Mohd Tajudin Mingal, Selangor.
3. Kaunseling Dalam Islam Edisi Kedua (2011), Mizan Adiliah Ahmad Ibrahim, Wan
Mohd Fazrul Azdi Wan Razali & Hanit Osman, USIM.
4. Teori Kaunseling & Psikoterapi (2011), Sapora Sipon & Ruhaya Husin,
USIM.
5. Tasawuf Akhlak (2011), Norfadilah, KISDAR
Boleh x tolg jelaskan dgn lebh mendalm mengenai adab2 mendengar dlm kaunseling menurut Imam al-Ghazali?
ReplyDeleteSangat bermanfaat. Mohon izin copy & paste artikel ini untuk penambahan ilmu dan perbandingan.Selama ini hanya terdedah teknik kaunseling mengikut modul barat je. Cara Islam adalah yg terbaik.
ReplyDelete=) silakan.. semoga sedikit informasi ini sangat membantu anda.. huhu
Deletesangat menarik .. ada ilmu baru yang dapat dipelajari serba sdikit .. terima kasih untuk perkongsian ilmu ini .. semoga Allah permudahkan urusan kamu untuk berkongsi ilmu lagi di mas hadapan ..
ReplyDeleteassalamualaikum... sangat menarik anti punya ilmu ini... mohon kongsi boleh?sbb ana baru menjadi siswi di pusat pengajian..skrg ni nk cari rujukan lyang bersesuaian tentang kaunseling peneguhan islam terhadap kaunseling barat..klau anti ada idea boleh la share dengan ana.. :)
ReplyDeleteassalamualaikum... ana sangat tertarik dgn entri ini... sanagt bermanfaat..sebagai bakal siswazah dlm bidang psikologi.. iini sangat mmbantu... alfsyukr..
ReplyDeleteTerima kasih semua=) maaf atas kelewatan membalas.. saya lupa password.. hehe..
ReplyDeleteade x bahan yg lebih membahaskn tntng prosedur konsling mnurut imam al ghzali? tlng buka gmail..sy ada sand di gmail..
ReplyDeletehebatttt.....
ReplyDeletesalam..perkongsian yang baik..mohon utk dikongsikan bagi tujuan pendidikan
ReplyDelete